מאקזיט של 4.75 מיליארד דולר לקידום יוזמות חברתיות (אורני פטרושקה - כרומטיס)

מאקזיט של 4.75 מיליארד דולר לקידום יוזמות חברתיות (אורני פטרושקה - כרומטיס)

אודות הפרק

אורני פטרושקה הקים את החברה הראשונה שלו ביחד עם חברו רפי גדרון ב-1993. לחברה שהקימו ושעסקה בתקשורת נתונים קראו סקורפיו. אלו היו ראשית ימי ההייטק הישראלי, ימים בהם עדיין לא היו קרנות הון סיכון בישראל וגם לא את הקרקע הפוריה שיש היום בשוק הישראלי לצמיחה של חברות סטארטאפ. 3 שנים אחרי שהוקמה נרכשה סקורפיו ע"י US Robotics בסכום של 72 מליון דולרים.

כחצי שנה אחרי הרכישה, רכשה חברת 3COM את חברת US Robotics והחליטה לסגור את הפעילות של סקורפיו. באותו זמן נסעו אורני, רפי ויאיר אורן (ממקימי סקורפיו) לתערוכת תקשורת גדולה בשם SuperCom בניו-אורלינס שבארה"ב. אורני, רפי ויאיר החליטו לקחת יום חופש מהתערוכה ולצאת לשייט בנהר המיסיסיפי.

בשיט הם דיברו על פריחת האינטרנט באותן שנים. אנשים התחילו להבין שהאינטרנט יהיה פלטפורמה שתהיה חלק בלתי ניפרד מהחיים של כולנו. שבנוסף למידע טקסטואלי יהיה עליה גם וידאו ואודיו. ושהנפחים שיעברו על הפלטפורמה הזאת יהיו נפחים אדירים שהרשת לא בנויה להם ולכן יהיה צורך להרחיב באופן משמעותי את רוחב הפס. הדרך היחידה להרחיב את רוחב הפס היא באמצעות סיבים אופטים. ושגם צריך איזושהי מערכת שמחברת בין הפרוטוקולים השונים שעוברים ברשת. הם דיברו גם על השינויים המהותיים שעוברים על שוק התקשורת בארה"ב. חברות התקשורת בארה"ב שהיו מונופוליסטיות בתחומן אולצו ע"י הממשלה לפתוח את עצמן לתחרות. וכך קמו חברות תקשורת מקומיות אלטרנטיביות שהיו צריכות ציוד, ציוד שיתאים לדור הבא של שוק התקשורת. סגירת הפעילות של סקורפיו ב-3COM והתובנות אליהן הגיעו בשייט בנהר סימנו אורני, רפי ויאיר את הכיוון אליו הם צריכים ללכת. וכך התקבלה ההחלטה להקים את כרומטיס.

שנתיים וחצי לאחר הקמתה נרכשה כרומטיס ע"י לוסנט בסכום של 4.75 מיליארד דולר. הסכום הגבוה ביותר ששולם אי פעם עבור חברה ישראלית באותן שנים. מאז האקזיט ההוא החליט אורני להקדיש את זמנו למיזמים חברתיים כדוגמת עיגול לטובה, יוזמות קרן אברהם ועתיד כחול-לבן.

Home » podcast itemes » יזמות או למות » מאקזיט של 4.75 מיליארד דולר לקידום יוזמות חברתיות (אורני פטרושקה - כרומטיס)