פרק 17: מדעי המחשב בשירות עולם הלשון / עם פרופ' יעקב שויקה, המוח מאחורי מילון רב מילים

פרק 17: מדעי המחשב בשירות עולם הלשון / עם פרופ' יעקב שויקה, המוח מאחורי מילון רב מילים

אודות הפרק

נכון שכשכותבים ב-word לפעמים יש קו אדום תחת המילה? זה בגללו. נכון שאתם נעזרים במורפיקס או ברב מילים? זה בזכותו. שיחה עם המוח הגאוני שמאחורי מילון רב מילים ופרויקט השו"ת. *** כיצד איש שלא למד לשון הופך להיות מנהל מילון עברי-עברי? איך המחשב השפיע על עיצוב המילון הזה ולא רק גרפית אלא גם תוכנית? למה היה צורך במילון חדש אם כבר יש מילון אחר - אבן שושן? ושאלת השאלות: אם המילון שניהל מתקדם כל כך כיצד קרה שהוא לא הצליח ורבים אינם מכירים אותו? שוחחתי עם פרופ' יעקב שויקה - אחד הגאונים בתחום מדעי המחשב, וגם שאלתי אותו אם הוא חושב שהוא גאון. דיברנו על ההמצאות שהמציא כשהיה בצבא: המילון הממוחשב הראשון שמנתח מילים וכן המילון העברי-ערבי הראשון שמחשב הפיק בעולם כולו; שוחחנו על מיזמיו בהמשך: מילון רב מילים המודפס, המקוון, המילון לנוער ולבתי ספר ותוכנת הנקדן; וגם שאלתי אותו אם להערכתו המחשבים יחליפו בעתיד את עורכי הלשון. עוד שוחחנו על הקווים האדומים במילון (למשל אם יש מילים שלא נכנסו בו), כיצד עוד אפשר לרתום את המחשב לטובת עולם הלשון, וגם מי המציא את השם רב מילים. *** פרופ' יעקב שויקה - פרופ' אמריטוס במחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת בר אילן, שם היה ראש המכון לאחזור מידע ולבלשנות חישובית. מתמחה במערכות לאחזור מידע טקסטואלי, במאגרים טקסטואליים גדולים, בעיבוד ממוחשב של שפות טבעיות (בעיקר של עברית), ובניתוח ממוחשב של טקסט ובמילונאות ממוחשבת. לפני יותר מחמישים שנה פיתח בפעם הראשונה מנתח מורפולוגי ממוחשב מדויק ושלם, לשפה העברית. עמד בראש פרויקט השו"ת של אוניברסיטת בר אילן (המיזם זכה בפרס ישראל), היה יועץ ראשי למחשוב בכמה מיזמים אקדמיים ביטחוניים ותעשייתיים, כמו מחשוב מערכת האנציקלופדיה העברית, מחשוב הארכיון של עיתון מרכזי ונפוץ, הפקה ממוחשבת של מילונים לערבית של חיל המודיעין, פיתוח אלגוריתמים חשובים בנתב"ג 2000, ועוד. פיתח במטח את מילון רב מילים - המודפס הרגיל, המודפס לנוער, המודפס לבתי ספר, המילון המקוון ואת תוכנת הניקוד האוטומטי. עמד בראש מרכז מחקר ופיתוח למחשוב במדעי היהדות ופיתח את המערכת הממוחשבת לחקר גניזת קהיר, ומערכת להצגת כל שינויי נוסחאות של התלמוד הבבלי. זכה בפרס כ"ץ ליישום ההלכה בחיים המודרניים. היה חבר בוועדות ציבוריות שונות, כגון ועדות של משרד החינוך להטמעת לימודי המחשב בבתי הספר היסודיים והתיכוניים, וועדות של המועצה להשכלה גבוהה. **** למטיבי לכת מבוא למילונאות של העברית החדשה / משה גושן-גוטשטיין על מבנה המילון ועל מקומו של התואר בו, חלקת לשון 25 (תשנ"ח), עמודים 32-13 / עוזי אורנן "לשיטות המילונאות במילון אבן-שושן – נורמטיביות ודסקריפטיביות", מחקרים בלשון, ב-ג, התשמ"ז / אליעזר (לואיס) גלינרט "המילונות העברית במאה העשרים", לשוננו לעם נז, ג, תשס"ח / ראובן מירקין ראובן מירקין, על מילון עברי שימושי בכלל ועל "מילון ההווה" בפרט, לשוננו לעם מו (תשנ"ה), עמ' 165-143 זאב בן חיים, "ממילונו של בן-יהודה ועד היום", זכרונות האקדמיה ללשון העברית כ, תשל"ג, 123-118 כל המילונים המקוונים בעברית – סקירה מקיפה וביקורת / אתר לשוניאדה מילון לבית הספר – אבן שושן, אריאל, ספיר או רב מילים / אתר לשוניאדה? אחת ולתמיד: איזה מילון לקנות לבית – אבן שושן, רב מילים, אריאל, ההווה או ספיר? / אתר לשוניאדה זה המילון הטוב ביותר לתלמידי היסודי / אתר לשוניאדה

Home » podcast itemes » קולולושה – עברית לשון שפה » פרק 17: מדעי המחשב בשירות עולם הלשון / עם פרופ' יעקב שויקה, המוח מאחורי מילון רב מילים