שתף

מה זה פודקאסט?


למרבה ההפתעה טכנולוגית הפודקאסטים קיימת הרבה מאוד שנים, ופשוטה להפתיע עד כדי פרמיטיבית. ולמרות שזה מאוד מגניב ופשוט, ההיסטוריה והפשטות למעשה יכולים להפוך את הפודקאסט לקצת מבלבל, ושונה מהאופן שבו סוגים אחרים של מדיה עובדים באינטרנט.

נניח שאתה מעלה את פרק הפודקאסט האחרון שלך, נותן לו כותרת ומפרסם אותו. המאזינים שלך מקבלים את הפרק הזה באופן אוטומטי בטלפונים שלהם, בכל מיני אפליקציות, בכל מיני מכשירים, בכל רחבי העולם. אֵיך? למה? איזה סוג של קסם קורה כשאתה לוחץ על כפתור הפרסום הזה? מה זה בכלל פודקאסט? התשובה מעט מפותלת, אבל זה גם מה ששומר על הפודקאסטים פתוחים, גמישים ודמוקרטיים.

רק אזהרה קטנה: זה הולך להיות קצת יותר טכני מפוסטים אחרים.

הפודקסטים נוצרו כתוצאה ממבנה רשת האינטרנט שנבנתה לפני זמן מה, כשהטכנולוגיה הייתה שונה לגמרי. וכיום חברות כמו Buzzsprout , Podbean, Anchor עושות לך את העבודה המלוכלכת הזו בשבילך - שעושה זאת עבודה קלה. אבל כרגע, בואו נחזור לתחילת המילניום, כשהאינטרנט היה בחיתולו כדי להבין את מה זה בדיוק פודקאסט.

לפני שני עשורים, כמה מפתחי אינטרנט חכמים מצאו דרך לאתרי אינטרנט להפיץ מאמרים באופן אוטומטי. זה נקרא RSS. הזנת RSS היא בעצם קובץ שבעלי אתרים יכולים להוסיף אליו ערכים, כדרך להפיץ פוסטים בבלוג, עדכוני חדשות או כל דבר. זוכרים את Google Reader? זו הייתה דרך לאסוף ולקרוא עדכוני RSS.‍

גוגל reader

כמה שנים לאחר שפותח RSS כדרך להפצת טקסט, הוא קיבל את היכולת לצרף סוגים אחרים של מדיה, כמו אודיו ווידאו. זה המרכיב המיוחד שאיפשר בכלל פודקאסטים.
אתה יכול להשתמש בתוכניות מיוחדות כדי להירשם לעדכוני פודקאסטים. התוכניות הללו, שנקראים פודקטצ'רים, היו בודקות את העדכונים האלה עבור ערכים חדשים, ומורידות אוטומטית את קבצי האודיו. זה היה כמו שידורים... שיכולת לשמוע... באייפוד שלך.

כל זה קרה בתחילת שנות ה-2000, באופן לא רשמי. כדי למצוא פודקאסטים, היה עליך לדעת היכן לחפש, לתפוס את הקישורים להזנת ה-RSS של כל פודקאסט, ואז להוסיף ידנית את העדכון לפודקטצ'ר שלך. אבל ב-2005, סטיב ג'ובס הכריז שפודקאסטים יהפכו לחלק רשמי מאפליקציית iTunes. זה הייה שינוי ענק, כי זה אומר שפעם אחת הייתה ספרייה גדולה ומרכזית של פודקאסטים, מובנית ישירות לתוך תוכנית שיכולה גם להוריד את הפודקאסטים האלה.

איך הספרייה הזאת עבדה קצת מוזר. זה היה רק ​​ספרייה - זה היה אינדקס גדול של פודקאסטים שהתארחו במקום אחר, לא על ידי אפל. בעיקרו של דבר, כשהשתמשת ב-iTunes כדי להירשם לפודקאסט, iTunes עדיין היה בודק את הזנת ה-RSS המקורית ומוריד קבצי פרקים חדשים ישירות מהמארח. בעצם, זה אומר שאפל לא מפיצה פודקאסטים בעצמה. iTunes הייתה שם בעצם כדי להיות מנוע חיפוש לפודקאסטים, ולהקל על ההרשמה אליהם.

ספריית הפודקאסטים של iTunes בשנת 2005

תאמינו או לא, ככה זה עדיין עובד היום. לפודקאסטים ב-iTunes יש שם חדש: אפל פודקאסטים. אבל הטכנולוגיה הבסיסית עדיין זהה; פרקי פודקאסטים ועדכוני RSS מתארחים בחוץ, על ידי שירותים כמו Anchor, ו- Apple Podcasts ורוב ספריות הפודקאסטים האחרות הן רק רשימות גדולות של העדכונים הללו.

כל זה משפיע על החוויות שלך ושל המאזינים שלך בכמה דרכים. לדוגמה, כאשר אתה מפרסם פרק חדש ב-Anchor, המנויים שלך יכולים לקבל אותו מיד. הסיבה לכך היא שלאנשים שכבר רשומים לעדכון שלך יש אפליקציות שבודקות את הפיד הזה ישירות, והם מקבלים את רשימת הפרקים החדשה מיד. אבל אולי שמתם לב שהפרקים החדשים שלכם לא מופיעים ברשימות ספריות הפודקאסטים מיד. הסיבה לכך היא שהמדריכים האלה בודקים מעת לעת את הפיד שלך עבור פרקים חדשים, כל שעה או שעתיים, כך שיכול להיות פער קצר בין פרסום פרק חדש לבין הופעתו בחיפוש או ברשימות התוכניות.

אז למה זו עדיין המערכת שמפעילה פודקאסטים? הלוואי והייתה לי תשובה אחת מצוינת לזה. ובהחלט יש אנשים חכמים שמבלים זמן רב במחשבה כיצד ניתן לשפר את עדכון ה-RSS או להחליף אותו במשהו מודרני יותר.

אבל זה העניין: האופי הבסיסי של האופן שבו פודקאסטים מתארחים ומופצים הוא מה שמשאיר את הפודקאסטים כל כך פתוחים. כל אחד בכל מקום יכול להתחיל פודקאסט ולהפיץ אותו בדיוק כמו שחברות מדיה ענקיות עושות. הפודקאסטים מבוזרים כמעט לחלוטין, ואלה בדרך כלל חדשות טובות, במיוחד אם אתה פודקאסר עצמאי. אתה יכול לארח ולהפיץ את הפודקאסט שלך בחינם בגלל האופי הפתוח של הטכנולוגיה שמתחת לפודקאסט.

ודרך אגב, אתה באמת אפילו לא צריך לדעת על הטכנולוגיה הבסיסית הזו בשלב זה. (הנה מגיע התקע עבור Anchor.) אם אתה מארח את הפודקאסט שלך ב-Anchor, נוכל לטפל בהפצה של העדכון שלך לספריות ואפליקציות חיצוניות, כך שלעולם לא תצטרך לגעת בפיד ה-RSS הגולמי שלך (אם כי, כמובן, הוא שם אם אתה רוצה!).

אבל זה די מגניב שמתחת לכיסויים, הפודקאסט עדיין בנוי על אותה טכנולוגיה שאיתה הופיע לראשונה לפני יותר מעשור. זה אחד החלקים הבודדים של האינטרנט שעדיין ברובו דמוקרטי ופתוחה. זו אחת הסיבות שזה כל כך מושך אותי, עדיין. יש בו חלק מהאנדרדוג האינטרנטי של האסכולה הישנה שהפכה את הרשת למרגשת מלכתחילה. זה חלק אחד מהאינטרנט שעדיין נבנה לעצמאות ודמוקרטיה.

Home » מה זה פודקאסט?